Som en del af regeringens digitaliseringsstrategi udmøntes 45 millioner kroner til et digitalt løft på videregående uddannelser samt efteruddannelse af it-specialister i den danske arbejdsstyrke. I alt har 13 innovative projekter fået bevillinger.
Evnen til at forstå og anvende digitale teknologier er afgørende i et samfund, der i stigende grad digitaliseres og hvor digitale værktøjer fylder mere. Med udmøntningen af digitaliseringspuljen støtter Uddannelses- og Forskningsstyrelsen projekter på de videregående uddannelsesinstitutioner, der på forskellig vis adresserer samfundets behov for digitale kompetencer.
Midlerne udmøntes fra to initiativer i regeringens Digitaliseringsstrategi, der handler om at give videregående uddannelser et digitalt løft, efteruddanne it-specialister og understøtte fastholdelsen af internationale studerende på it-uddannelser via erhvervskandidatordningen.
De 13 godkendte projekter skal styrke digitale kompetencer blandt undervisere, studerende og personer i arbejdsstyrken, f.eks. ved forløb med fokus på brug af kunstig intelligens, digitale professionslaboratorier samt nytænkning og udvikling af undervisningspraksis med teknologier.
Flere af projekterne gennemføres på tværs af uddannelsesinstitutioner og i samarbejde med erhvervslivet med henblik på at fremme videndeling og styrke synergien på tværs af den danske uddannelsessektor.
Et af de 13 projekter kommer til at foregå på Københavns Professionshøjskole, som sammen med Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og Danmarks Tekniske Universitet skal danne digitale professionslaboratorier, som kan skabe små digitale testmiljøer for ny teknologianvendelse.
På et andet af projekterne skal UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i samarbejde samme med en række praksisnære sektoraktører udforske, hvordan kunstig intelligens bruges i undervisningen.
På længere sigt kan projekterne være med til at sikre en teknologisk robusthed og forståelse i de videregående uddannelser og forberede studerende på et arbejdsmarked, hvor der er stor efterspørgsel efter medarbejdere med stærke digitale kompetencer.