En underviserundersøgelse kan bidrage med værdifuld viden om uddannelsernes kvalitet, men det vil tage lang tid at udvikle en fagligt solid måling.
I aftaleteksten for bevillingsreformen står, at kvalitetsmålingen evt. kan udbygges med spørgeskemaer til undervisere. En måling blandt underviserne kan bidrage væsentligt til at belyse uddannelsernes kvalitet, men der er også udfordringer ved at udvikle en underviserundersøgelse.
I udviklingen af Læringsbarometeret har både ekspertpanel og referencegruppe diskuteret mulighederne for at koble Læringsbarometeret med en spørgeskemaundersøgelse til underviserne. Ekspertpanelet har diskuteret fordele og ulemper ved at gennemføre en underviserundersøgelse.
På den baggrund forventer Uddannelses- og Forskningsministeriet at påbegynde udviklingen af en måling af underviserne på de videregående uddannelser over de kommende år. Der vil i den forbindelse blive lagt vægt på, at målingen udvikles på et fagligt solidt grundlag og med inddragelse af sektoren.