Et Youthpass er et slags cv for de ikke-formelle kompetencer, unge udvikler ved at deltage i et projekt støttet af Erasmus+ eller Det Europæiske Solidaritetskorps.
Unge deltagere i et projekt, som er støttet af Erasmus+ eller Det Europæiske Solidaritetskorps, lærer en masse, som ikke er meritgivende i traditionel forstand. Et Youthpass hjælper den enkelte unge med at blive bevidst om de kompetencer, som hun/han har udviklet i løbet af et projekt, og samtidig får hun/han et kompetencebevis at vise kommende uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser.
Beviset er altså en måde, projektdeltagere får anerkendelse for de personlige og faglige kompetencer, de har udviklet i det projekt, de har deltaget i. Samtidig er selve det at beskrive og kategorisere læringsudbyttet en måde for den unge at reflektere over sit ophold og udbyttet af det.
Det er den organisation/institution, som har ansvaret for Erasmus+ projektet, der skal præsentere den unge for Youthpass’et og hjælpe med at udfylde det.
Et Youthpass bygger på otte nøglekompetencer, som er udviklet af EU-Kommissionen. Den unge kan bruge nøglekompetencerne som et redskab til at beskrive personlig og faglig læring.

Evnen til at kommunikere og begå sig fagligt og socialt på et fremmedsprog, både mundtligt og skriftligt, på en passende måde i forskellige kontekster.
Evnen til at udvikle og anvende matematisk tænkning til at løse problemer i hverdagslivet, samt evnen til at anvende allerede kendt viden og metodologi til at identificere uløste spørgsmål og drage evidensbaserede konklusioner.
Evnen til sikkert og kritisk at anvende nye teknologier til både arbejds-, fritids-, og kommunikationsrelaterede opgaver.
Evnen til at være vedholdende i sin egen læring, til at organisere egen læring, herunder effektiv styring af tid og information, både individuelt og i grupper.
Involverer både personlige, interpersonelle og interkulturelle kompetencer, der gør individet i stand til at deltage effektivt og konstruktivt i arbejdslivet og det sociale liv.
Evnen til at føre idéer ud i livet, som er baseret på kreativitet og innovation, samt en kalkuleret risikovurdering. Dertil involverer det evnen til at planlægge og styre projekter, så man opnår de ønskede mål.
Evnen til at kunne udtrykke idéer, oplevelser og følelser igennem forskellige kreative medier, som musik, teater, litteratur og andre visuelle kunstformer.
Erik fra Sverige er frivillig i et kulturhus i Danmark igennem Det Europæiske Solidaritetskorps. Han står for centres it-undervisning af ældre. Herudover udvikler han sine egne projekter, og han arrangerer blandt andet en musikfestival for de lokale unge samt starter et svensk sprogkursus i huset. Ligeledes hjælper han til med den daglige drift af husets café.
Erik kan fx skrive disse kompetencer på sit Youthpass:
Organisationen, der har modtaget tilskud til et projekt, skal:
Du finder en trin for trin-vejledning til at lave et Youthpass her: