Projektet har kunne give et digitalt fag-fagligt kompetencemæssigt løft af underviserne på de videregående undervisningsinstitutioner. Blandt andet muliggjorde dette digitaliseringen af selve undervisningen og inddragelsen af nye læringsaktiviteter såsom virtuelle besøg på byggepladser.
Projektet er udarbejdet af Erhvervsakademi Aarhus, VIA University College, Aarhus Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Arkitektskolen Aarhus og Det Kongelige Danske Kunstakademis skoler for Arkitektur, Design og Konservering i perioden 06.01.2020 til 23.12.2022 med midler fra Digitaliseringspuljen.
For at kunne være på forkant med den digitale udvikling i byggeriet er der brug for
et digitalt fag-fagligt kompetencemæssigt løft af underviserne på de videregående undervisningsinstitutioner. Endvidere muliggør digitaliseringen af selve undervisningen inddragelsen af nye læringsaktiviteter såsom virtuelle besøg på byggepladser, visualiseringer af samspillet mellem modeller og virkelighed, alternative muligheder for digital forberedelse. Efteruddannelsesforløbet fokuserer både på en solid fag-faglig viden om digitale potentialer inden for byggeriet og en solid viden om hvordan underviserne kan anvende digitale materialer og metoder i deres undervisning.
Kompetenceudviklingsforløbet skal:
Mere end 60 undervisere har været igennem kompetenceudviklingsforløbet. Der
er udgivet en række videnskabelige artikler med baggrund i projektet, en stor videndelingskonference er afholdt med deltagere fra undervisning samt erhverv og der er udviklet og publiceret en model for digital kompetenceudvikling.
Digitalisering kræver øget samarbejde mellem faggrupper. Brugen af f.eks. digitale modeller igennem alle faser af byggeriet betyder, at arkitekter, ingeniører, bygningskonstruktører m.m. kommer til at samarbejde meget tættere. Det er derfor endnu vigtigere, at de har en forståelse og respekt for hinandens roller og kompetencer, noget som fremtidens uddannelser indenfor området bør sikre.
Det er svært at spå om fremtiden: Kompetenceudviklingsforløb skal være fleksible
så de kan indpasses i undervisernes mange andre gøremål. Det er vigtigt, at der lokalt sikres en forankring, som løbende følger op på fremskridt m.m., så deltagerne får prioriteret kompetenceudviklingen. Undervejs sker en stor mængde rokader blandt undervisere. Det er derfor vigtigt, at nivellere vurderingen af succes imod
dette.