De otte projekter skal fra 2025 bidrage til blandt andet at styrke undervisere og studerendes digitale forståelse og kompetencer samt understøtte anvendelsen af nye digitale teknologier i undervisningen.
Det er Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, der har godkendt de otte projekter på baggrund af ansøgning til et puljeopslag, der havde frist den 17. september 2024.
Puljen var på 35 mio. kr. og er en del af udmøntningen af regeringens digitaliseringsstrategi.
Projekterne er vurderet og udvalgt ud fra i hvor høj grad de lever op til puljeopslagets formål om at styrke undervisere på de videregående uddannelsers digitale forståelse i sammenhæng med deres faglighed, så de i højere grad kan inddrage dette i undervisningen og i udviklingen af forskellige fagområder.
Projekter er desuden udvalgt ud fra en vurdering af at de i særlig stor grad lever op til opslagets øvrige udvælgelseskriterier:
De otte godkendte projekter sigter mod at udvikle både nye og eksisterende uddannelsestilbud med fokus på digital kompetenceopbygning, udbrede professionsrelevante digitale færdigheder på en række forskellige fagområder og understøtte samarbejde og videnspredning mellem de videregående uddannelser.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen modtog 13 ansøgninger til puljeopslaget, og der blev samlet set søgt om ca. 65,4 mio. kr.
Aarhus Universitet (projektleder), Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Københavns Universitet og Roskilde Universitet
Projektet er et samarbejde mellem humanistiske fakulteter på Aarhus Universitet, Aalborg Universitet, Københavns Universitet, Syddansk Universitet og Roskilde Universitet og har til formål at understøtte den fortsatte digitalisering af humaniora igennem tre overordnede indsatser:
01.01.2025-31.12.2027
Københavns Professionshøjskole (projektleder), Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole DMJX
Projektet vil udvikle et koncept for kompetenceudvikling af undervisere og praktikere, som skal forholde sig til professionernes digitale udvikling og omsætte dette til konkrete tiltag i undervisningen. Koncepterne kaldes ’professionslaboratorier’ og ’digitalt udsyn’. Professionslaboratorierne gennemføres inden for forskellige domæner mellem Københavns Professionshøjskole, DTU og DMJX samt praksispartnere.
01.01.2025-31.12.2027
Syddansk Universitet
Projektet har til formål at styrke digitale kompetencer blandt de samfundsvidenskabelige studerende på SDU. Projektet er inddelt i tre overordnede initiativer, der omfatter:
01.10.2024-01.10.2026
UCL Erhvervsakademi (projektleder), Københavns Professionshøjskole, VIA University College, University College Nordjylland, University College Syddanmark, Professionshøjskolen Absalon
Projektet har til formål at styrke underviseres kompetencer inden for generativ kunstig intelligens (GKI) ved at udvikle praksisnære kompetenceforløb gennem
læringscirkler i 4 områder:
Projektets ambition er at løfte underviseres kompetence- og vidensniveau, og at klæde studerende på til et arbejdsliv med GKI.
01.01.2025-31.12.2027
University College Nordjylland (projektleder)
Projektets formål er at styrke undervisernes kompetencer til at fremme og kvalificere studerendes og dimittenders anvendelse af digitale teknologier i
sundhedsprofessionerne. Målgruppen er både undervisere på UCN’s sundhedsfaglige uddannelser samt kliniske vejledere og praktikvejledere i Nordjylland.
01.01.2025-31.12.2027
VIA University College (projektleder), Syddansk Universitet (ansvarlige for følgeforskning)
Projektets hovedfokus er at skabe fleksible, fremtidsorienterede undervisningstilbud gennem kompetenceudvikling af undervisere på VIA efter – og
videreuddannelse. Det skal ske ved at udvikle to skræddersyede forløb til henholdsvis det social- og specialpædagogiske felt samt børn- og ungeområdet, hvor der vil være fokus på, hvordan digitale teknologier som AI, sprogmodeller
og simulationer kan skabe nye læringsformater, som styrker læring og kapacitetsopbygning hos undervisere, konsulenter og professionelle.
01.01.2025-31.12.2027
Aalborg Universitet (projektleder)
Projektet har fokus på at styrke undervisernes digitale forståelse i kontekst af deres faglighed. Formålet med projektet er at styrke digitale kompetencer blandt undervisere, vejledere og studerende ved at integrere anvendelsen af generativ kunstig intelligens i fag og projektforløb på Aalborg Universitet.
01.01.2025-31.12.2027
Erhvervsakademi Dania (projektleder), Erhvervsakademi Aarhus, IBA Erhvervsakademi Kolding, Zealand, Erhvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi Midtvest, Copenhagen Business Academy, Københavns Erhvervsakademi og SmartLearning
Sektortværgående projekt med alle erhvervsakademierne, der har til hensigt at kompetenceudvikle medarbejdere (undervisere og uddannelsesledere) gennem afvikling af tre tematiske seminarer inden for fire faglige spor.
Projektets overordnede formål er at sikre, at teknologiforståelse inddrages som et naturligt element i uddannelsernes tilrettelæggelse.
01.01.2025-31.12.2027