Dygtige undervisere arbejder hver dag for at skabe gode rammer for de studerendes læring. Med Undervisningsprisen hyldes inspirerende undervisere på de videregående uddannelsesinstitutioner.
De syv modtagere af Undervisningsprisen er eksempler på undervisere, der har ydet en exceptionel indsats til at danne et stærkt undervisningsmiljø og bidraget til god undervisning. Mød prismodtagerne hér.
Lektor Camilla Hedegaard Møller skaber rum for tværfagligt samarbejde og nye tilgange til bæredygtig design og arkitektur ved Det Kongelige Akademi. Hun minder de studerende om, at fremtidens løsninger er kollektive, og der sker noget magisk, når tegnesalen åbnes for folk udefra.
Læring foregår lige så meget med hænderne som med hjernen, når lektor Iben Holm Fogstrup underviser i samarbejdspraksis, sygdomslære og fysioterapi på Professionshøjskolen Absalon. For hvis man bare kunne læse teksten, hvorfor så overhovedet møde op?
Lektor Jaume Castan Pinos har været passioneret omkring undervisning, lige fra han voksede op på Barcelonas vestegn. I dag implementerer han rollespil og simulation på Syddansk Universitet for at aktivere de studerende og gøre international politik håndgribeligt.
Tysk sprog og kultur åbnede lektor Juljana Gjata Hjorth Jacobsens øjne, da hun som teenager udlevede sin fars drøm om at mestre et fremmedsprog. Nu tager hun studerende på VIA University College med på opdagelse i en verden, der udspiller sig både inden i mennesker og uden for læreruddannelsen.
Lektor Marie Kristine Kjelgaard har ikke fortrudt, at hun for syv år siden skiftede livet til søs ud med undervisningsfællesskabet på MARTEC’s bacheloruddannelse. Nu hjælper hun studerende med at navigere frem mod succes i brosimulatoren, hvilket er ”den fedeste følelse.”
Psykologi er politisk og har magt til at forme folks liv, viser lektor Sofie Pedersen sine studerende på Roskilde Universitet. Hun lærer dem at gå reflekterende til værks og se psykologi som en dåseåbner – en faglig prioritering der stammer fra hendes tidligere arbejde i kommunale socialpsykiatri.
Allerede som barn blev adjunkt Vashanth Selvadurai bevæget af, hvordan hans far kunne tryllebinde samtlige klassetrin med undervisning i modersmålet tamil. Man må møde hver enkelt elev individuelt for at konvertere ord til læring, erfarede den i dag garvede adjunkt ved Erhvervsakademi Dania.