Rektorkollegiet for professionshøjskolernes indstilling af Juljana Gjata Hjorth Jacobsen til Undervisningsprisen 2024

Danske professionshøjskoler indstiller Juljana Gjata Hjorth Jacobsen lektor ved VIA University College til Undervisningsprisen 2024.

Juljana Gjata Hjorth Jacobsen er lektor og ph.d. ved VIA University College og underviser på læreruddannelsen i tysk. Juljana Gjata Hjorth Jacobsen er cand.mag. i tysk sprog og litteratur og har en ph.d. i tysk litteratur. Hun har siden 2015 været ansat på VIA University College, hvor hun i dag er lektor ved læreruddannelsen og tilknyttet Forskningscenter ’Pædagogik og Dannelse – Program for Sprog og Literacy’. Juljana beskæftiger sig med arbejdsområderne tysk, litteratur samt fremmesprogsdidaktik og -pædagogik. Desuden er Juljana medudgiver af 12 publikationer inden for sit arbejdsområde.

Med sin altid velforberedte og levende undervisning mestrer Juljana kunsten at opbygge de studerendes professionsidentitet undervejs i uddannelsen. Juljana formår at give de studerende det mod og den tillid til egne evner, som det kræver at stå ude i klasserummet og være lærer. Af de studerende beskrives Juljanas engagement og passion som smittende, ligesom de fremhæver, at Juliana er god til at inddrage de studerende i undervisningen, så de oplever studieglæde og motivation. Prisudvalget har i deres indstilling af Juljana lagt særligt vægt på Juljanas undervisningsmetoder, herunder at hun inddrager de studerende i at udvikle undervisningsmaterialer til tyskundervisningen. F.eks. har Juljana sammen med et hold af studerende udviklet en billedbog på tysk, som i dag er udgivet og bruges i tyskundervisningen på nogle af landets folkeskoler. De studerende lægger i deres indstilling af Juljana ligeledes vægt på, at Juljana bringer en stor variation af arbejdsmetoder, læringsaktiviteter, materialer og ideer til mulige projekter ind i undervisningen. I sin eksperimenterende undervisning og tilgang inviterer Juljana de studerende til fælles dialog om didaktiske eksperimenter og projekter, som hun altid er nysgerrig på og villig til at forandre og videreudvikle.

I sin undervisning inddrager Juljana flere aktører fra både forskningsområdet, folkeskolepraksis og læreruddannelsesarenaen. Det kan f.eks. være relevante forskere, der besøger Juljanas undervisning og formidler det helt særlige ved deres forskningsprojekter, eller en gæstelærer, der taler om folkeskolens brandaktuelle emner som f.eks. tyskfagets renommé, prøveformer og fagprofessionelle dilemmaer. Yderligere samarbejder Juljana med kolleger på læreruddannelsen, som hun inddrager for at skabe en tværfaglig syntese. Undervisningsforløb med dramapædagogik i centrum eller digitale teknologier som bærende i kreative sprogtilegnelsesprocesser har f.eks. været en øjenåbner for flere tyskstuderende.

Juljana er metodisk didaktisk særdeles kreativ, og hendes undervisning er eksemplarisk på en måde, der gør, at de studerende som kommende lærere kan hente ”enorm stor inspiration i den” og anvende det i deres egen undervisning. Juljana fokuserer altid på at bygge bro mellem undervisningen på VIA og de studerendes eget virke som lærere i folkeskolen - på den måde gør Juljana koblingen mellem uddannelse og praksis helt klar. De studerende opsummerer i indstillingen af Juljana, at ”Juljana gør virkelig tingene 100 %, går the extra mile og skaber en kanon god og varieret undervisning! Vi er bedre tysklærere, fordi vi har haft Juljana.”