Ministeriet skal godkende ændringer i eksisterende diplom- og akademiuddannelser og nye særskilte moduler.
Institutionerne kan ansøge om ændringer i eksisterede uddannelser digitalt til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen på mailadressen modulgodkendelse@ufm.dk.
Institutionerne skal vedlægge en indstilling fra det faglige fællesudvalg ved ansøgning om ændring af titel, indberetning af nye moduler, nedlæggelse af moduler og særskilte moduler eller nye uddannelsesretninger under godkendte diplom- eller akademiuddannelser. Institutionerne skal benytte Uddannelses- og Forskningsministeriets ansøgningsskemaer.
Institutionerne, der søger om godkendelse af særskilte moduler, skal benytte Uddannelses- og Forskningsministeriets ansøgningsskema ved ansøgning om godkendelse af et nyt særskilt modul.
Institutioner der søger om nedlæggelse af moduler og særskilte moduler, skal sende en mail til modulgodkendelse@ufm.dk om, hvilke moduler det drejer sig om. Titel, UVM-fagkode, ECTS for faget og dato for nedlæggelse bedes fremsendes.
De udbydende institutioner har som led i samarbejdet nedsat et fagligt fællesudvalg for hvert af de seks fagområder. De faglige fællesudvalg varetager fælles og generelle spørgsmål inden for fagområdet. Fællesudvalgene nedsætter et kontaktudvalg, som består af minimum en repræsentant pr. fagområde. Kontaktudvalget udpeger en formand, der fungerer som kontaktperson til Uddannelses- og Forskningsministeriet. Kontaktudvalget varetager kontakten til Uddannelses- og Forskningsministeriet på vegne af fællesudvalgene.
HD-uddannelsen har sit eget fællesudvalg.