Kvalitetsudvalget gennemførte et 360°-eftersyn af de videregående uddannelser gennem en dialog med relevante parter

Det var vigtigt for udvalget at sikre et solidt videngrundlag for sit arbejde. Derfor indgik udvalget løbende i en bred dialog med aktører og interessenter inden for de videregående uddannelser, herunder studerende, ledelsesrepræsentanter på institutionerne, undervisere, aftagere og organisationer på arbejdsmarkedet.
Endvidere indhentede udvalget viden fra andre relevante aktører og eksperter på området, som beskæftiger sig med videregående uddannelse.
Udvalget har løbende holdt møder med en række relevante interesseorganisationer. Herunder bl.a. studenterorganisationer, arbejdsmarkedesorganisationer og andre relevante interessenter.
Inviteret til møde med interessentfølgegruppen d. 15. august 2014 var:
Første møde med interessentfølgegruppen blev afholdt 22. januar 2014.
Udvalget var i februar 2014 på besøg på en række uddannelsesinstitutioner:
Under besøgene mødtes udvalget både med ledelsen, med undervisere og med studerende fra de enkelte institutionerer.
Kvalitetsudvalgets formand og sekretariat besøgte Lunds Universitet fredag d. 22. august. Besøget omfattede Lund Universitets Centre of Education Development og Kvalitets- og evalueringsafdeling.
Lunds universitet har længe arbejdet med undervisernes pædagogiske kompetenceudvikling, og derfor er det interessant at få indblik i, hvordan Lund håndterer udfordringer med at understøtte undervisningskvaliteten.
Den 25. april afholdte Kvalitetsudvalget en workshop med en række eksperter fra ind- og udland om kvalitet og relevans i læring, undervisnings-tilrettelæggelse, pædagogik og didaktik på de videregående uddannelser.
Inviterede ekspertdeltagere:
|
Simon Barrie | Center for Teaching and Learning, Sydney University |
|---|---|
|
Sari Lindblom-Ylänne |
Helsinki Universitet |
|
Halvor Hauske Aflyst |
Højskolen i Lillehammer |
|
Torgny Roxå |
Lund Universitet |
|
Linda Price |
The Open University og Lund Universitet |
|
Jens Dolin |
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet |
| Frederik Voetmann Christiansen | Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet |
| Hanne Leth Andersen | Roskilde Universitet |
| Lisbeth Lunde Frederiksen |
Videncenter for didaktik, |
| Rasmus Blok | Center for Undervisning og Læring, Aarhus Universitet |
| Torben K. Jensen |
Center for Undervisning og Læring, |
Referenceartikler:
1. december 2014
Nedenfor findes oplæg fra hhv. lanceringskonferencerne i Aarhus og i København. Øverst findes programmerne fra hhv. Aarhus og København. Dernæst den indledende præsentation fra Kvalitetsudvalgets formand Jørgen Søndergaard, som er afgivet ved begge konferencer.

Oplæg fra Jørgen Søndergaard ved begge lanceringskonferencer:
Oplæg fra lanceringskonferencen i Aarhus:
Oplæg fra lanceringskonferencen i København:
Udvalget afholdte anden møderække med rektorkollegierne i løbet af august og september:
Jørgen Søndergaard deltog d. 11 juni i debatarrangementet Invitation til Vækst hos Novo Nordisk. I paneldebatten debatterede formanden bl.a. med Uddannelses- og forskningsordfører Esben Lunde Larsen fra Venstre. Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen deltog også i arrangementet. Her kan du læse mere.
Den 28. og 29. april afholdt Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen Uddannelsesmødet 2014 i Kolding. Kvalitetsudvalgets formand Jørgen Søndergaard deltog som en af de centrale oplægsholdere. Uddannelseskvalitet og relevansen af de videregående uddannelser var de store debatemner på mødet. Her kan du læse ministeriets opsamling på mødet.
Udvalget var i løbende dialog med en række af de centrale videnaktører i tilknytning til de videregående uddannelser. Der blev bl.a. afholdt møder med:
Kvalitetsudvalget besøgte d. 12 september 2014 tre videregående uddannelsesinstitutioner i københavnsområdet. Det drejede sig om Copenhagen Business Academy (CBA), Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og University College Sjælland (UCSJ).
På institutionsbesøgene ville udvalget i særlig grad diskutere pædagogik, didaktik og den samlede læring. Udvalget havde en god dialog med både studerende, undervisere og ledelse, og fik mange vigtige inputs med hjem i bagagen.