Private uddannelser og offentlige uddannelser, der ikke er reguleret under Kulturministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet eller Børne- og Undervisningsministeriet (herefter private uddannelser m.fl.), kan søge Uddannelses- og Forskningsstyrelsen om at få foretaget en vurdering af uddannelsens samlede mål for læringsudbytte i forhold til Kvalifikationsrammen for Livslang Læring.
En niveauvurdering er ikke en offentlig anerkendelse, og vil derfor ikke betyde, at uddannelsen er gradsgivende, giver retskrav på optag ved eller er automatisk meritgivende ved offentligt anerkendte uddannelser. En niveauvurdering kan dog styrke mulighederne for samspil mellem private og offentlige uddannelser, fx ved meritvurdering eller realkompetencevurdering både i Danmark og internationalt.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har udarbejdet en vejledning til brug ved ansøgning om niveauvurdering. Vejledningen beskriver og uddyber, hvilke krav uddannelsen skal leve op til for at kunne blive niveauvurderet. Vejledningen indeholder også yderligere information om processen for en niveauvurdering, hvordan man ansøger samt en skabelon til selve ansøgningen.
Hent vejledningen til ansøgning om niveauvurdering her
Se eksempel på en ansøgning om niveauvurdering
Uddannelsen, der er blevet niveauvurderet, er Forsikringsakademiets uddannelse Certificeret pensionsrådgiver, som har fået en indplacering på niveau 5 i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring. Eksemplet skal læses som inspiration til, hvad en ansøgning bør indeholde.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen påbegynder niveauvurderinger to gange årligt. De kommende ansøgningstidspunkter er:
Man skal bruge et link til en filserver for at kunne indsende en ansøgning. Send en mail til Malene Hyldekrog på mahy@ufm.dk, og du vil modtage et link. Ansøgere kan tidligst få tilsendt et link en måned forud for ansøgningstidspunktet.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen påbegynder sagsbehandlingen på de ovenfor listede datoer. Den forventede behandlingstid af en ansøgning om niveauvurdering er tre måneder.
Forud for hvert ansøgningstidspunkt afholder Uddannelses- og Forskningsstyrelsen et virtuelt informationsmøde for interesserede ansøgere til niveauvurdering. På informationsmødet vil Uddannelses- og Forskningsstyrelsen uddybe kravene til at blive niveauvurderet, gennemgå ansøgningsprocessen samt besvare spørgsmål. Det koster 350 kr. at deltage.
Det næste informationsmøde afholdes den onsdag den 3. december 2025 kl. 10 – 12.
Du kan tilmelde dig informationsmødet ved at skrive en mail til Malene Hyldekrog på mahy@ufm.dk.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen udbyder niveauvurderinger som indtægtsdækket virksomhed. Det vil sige, at den ansøgende uddannelse skal dække alle Uddannelses- og Forskningsstyrelsens omkostninger.
Den samlede pris for en niveauvurdering er 33.000 kr. + moms. Beløbet betales i to rater. Første rate på 13.000 kr. dækker omkostningerne forbundet med at vurdere, om uddannelsen lever op til kravene for at kunne blive niveauvurderet (fase 1). Det resterende beløb på 20.000 kr. dækker omkostningerne ved selve niveauvurderingen (fase 2). Hvis uddannelsen ikke lever op til kravene i fase 1, skal der ikke betales for fase 2.
Ansøgningsprocessen for en niveauvurdering er delt op i to faser. I fase 1 vil Uddannelses- og Forskningsstyrelsen vurdere, om den ansøgende uddannelse lever op til i alt seks krav, som der stilles for, at en uddannelse kan blive niveauvurderet.
De seks krav er:
Hvis den ansøgende uddannelse lever op til de seks krav, går uddannelsen videre til fase 2. I fase 2 vil Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, suppleret af en eller flere faglige eksperter, foretage en vurdering af, om uddannelsens samlede mål for læringsudbytte kan blive indplaceret på det ansøgte niveau i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring. Niveauvurderingen sker med udgangspunkt i tre vurderingspunkter:
Hvis en privat uddannelse m.fl. bliver vurderet at kunne indplaceres på det ansøgte niveau, vil man som ansøger få et elektronisk bevis på, at uddannelsens samlede mål for læringsudbytte er niveauvurderet. Af beviset vil det fremgå, hvilket niveau i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring uddannelsens samlede mål for læringsudbytte er indplaceret på. Resultatet af niveauvurderingen vil desuden blive offentliggjort her på hjemmesiden. En niveauvurdering er gyldig i fire år, hvorefter det er muligt at søge om genvurdering.
Læs mere om vurderingspunkterne i vejledningen.
A
B
C
D
F
*
G
I
K
N
P
R
S
T
U
W
En niveauvurdering er gyldig i fire år, såfremt der ikke sker større ændringer af uddannelsen i løbet af niveauvurderingens gyldighedsperiode. For at opretholde niveauvurderingen efter fire år, kan uddannelsen søge om en fornyelse af niveauvurderingen.
I god tid inden en niveauvurderings udløb bliver uddannelsen kontaktet med information om udløbsdatoen og processen for en eventuel fornyelse. Ansøgninger om fornyelse sker derfor løbende og følger ikke nogle faste tidspunkter. Ansøgningen skal blot modtages senest to måneder inden, niveauvurderingen udløber.
[INDSÆT EVT. INFORMATIONSBREV]
Til ansøgningen om fornyelse skal ansøger anvende ansøgningsskemaet, der er i ansøgningsskabelonen, som kan downloades her:
Hent ansøgningsskabelon til fornyelse af niveauvurdering
Det udfyldte ansøgningsskema skal sendes til niveauvurdering@ufm.dk
Ansøger skal ved ansøgning om fornyelse af en niveauvurdering dokumentere aktiviteten på uddannelsen i den fireårige periode, hvor niveauvurderingen har været gyldig. Derudover skal ansøger for hvert af kravene, der stilles til en niveauvurdering, redegøre for og dokumentere, om der er sket nogle ændringer i løbet af gyldighedsperioden og i givet fald dokumentere disse ændringer. Kravet om gennemløb er undtaget.
En uddybning af, hvad der skal dokumenteres i ansøgningen om fornyelse fremgår af ansøgningsskabelonen.
Ansøger skal ved ansøgning om fornyelse af en niveauvurdering underskrive den tro- og loveerklæring, som fremgår i ansøgningsskabelonen.
Danmarks Akkrediteringsinstitution tilbyder fornyelse af niveauvurdering som indtægtsdækket virksomhed. Det vil sige, at ansøger skal dække alle Akkrediteringsinstitutionens omkostninger ved vurderingen.
Den samlede pris for en fornyelse af en niveauvurdering er 20.500 kr. + moms.
Hvis man som ansøger har spørgsmål til fornyelsen af niveauvurderingen, kan man kontakte den ansvarlige konsulent for niveauvurdering, der er angivet her på siden.
Kvalifikationsrammen for Livslang Læring er et redskab, der giver et overblik over de otte uddannelsesniveauer, vi har i Danmark – fra folkeskole til Ph.d.-uddannelse.
Kvalifikationsrammen for Livslang Læring giver et overblik over det danske uddannelsessystem, og de offentligt godkendte uddannelsesbeviser og grader. Kvalifikationsrammen kan ses som en stige, hvor det samlede læringsudbytte gradvist stiger fra niveau 1 til niveau 8. Kvalifikationsrammen gør det derfor også nemmere at finde ud af, hvordan uddannelser kan bygge videre på de kvalifikationer, man allerede har.
Nedenstående oversigt viser de otte niveauer, og hvilke offentligt godkendte grader og uddannelsesbeviser i det danske uddannelsessystem, der er indplaceret på dem.
[INDSÆT evt. billede af kvalifikationsrammen]
Kvalifikationsrammen for Livslang Læring refererer til Den Europæiske Kvalifikationsramme, som skal gøre det lettere at sammenligne, forstå og anerkende uddannelser på tværs at de forskellige lande i Europa. Hvert niveau i den danske kvalifikationsramme og i andre landes kvalifikationsrammer refererer nemlig til et bestemt niveau i den Europæiske Kvalifikationsramme. På den måde fungerer den Europæiske Kvalifikationsramme som et slags oversættelsesværktøj til at sammenligne kvalifikationer og uddannelsesbeviser på tværs af lande.
[TJEK LINK efter overflytning]
Du kan læse mere om Kvalifikationsrammen for Livslang Læring her
En uddannelses niveau i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring er et udtryk for, hvilket niveau det samlede mål for uddannelsens læringsudbytte befinder sig på. En uddannelses samlede mål for læringsudbytte er, hvad en person med den afsluttede uddannelse forventes at vide og kunne.
Når private uddannelser m.fl. får en niveauvurdering, betyder det derfor, at uddannelsens læringsudbytte bliver vurderet i forhold til, hvilket niveau det er på i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring.
De samlede mål for læringsudbytte på de forskellige niveauer fremgår af niveaubeskrivelserne i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring. Til beskrivelse af de samlede mål for læringsudbytte anvendes begreberne viden, færdigheder og kompetencer. En konkret beskrivelse af de samlede mål for læringsudbytte for en uddannelse på eksempelvis niveau 6 i Kvalifikationsrammen for Livlang Læring angiver dermed den viden, de færdigheder og de kompetencer, som en person med en afsluttet uddannelse på niveau 6 forventes at have.
Viden
Viden omfatter både viden om et emne og forståelse. Dvs. om man er i stand til at sætte sin viden i sammenhæng og forklare den for andre. Viden rummer følgende aspekter:
Færdigheder
Færdigheder er det, en person kan gøre eller udføre. Færdigheder rummer følgende aspekter:
Kompetencer
Kompetencer handler om ansvar og selvstændighed og angiver evnen til at anvende viden og færdigheder i en arbejdssituation eller i studiemæssig sammenhæng. Kompetencer rummer følgende aspekter:
Bagerst i vejledningen kan du læse en udfoldet beskrivelse af de otte niveauer for viden, færdigheder og kompetencer. Hvis du gerne vil se eksempler på konkrete formuleringer af samlede læringsmål, så findes der beskrivelser for alle offentligt anerkendte uddannelser i de respektive studieordningerne, hvoraf det også vil fremgå, hvilket niveau på Kvalifikationsrammen for Livlang Læring, uddannelsens samlede mål for læringsudbytte er indplaceret på.